Το Κέντρο Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης (ΚΕΔΙΜΑ) του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής διοργάνωσε 1ο του Συνέδριο το Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου 2023 και ώρα 9:30 – 17:30 δια ζώσης στο Συνεδριακό Κέντρο Αρχαίου Ελαιώνα.
Την ημερίδα προλόγισε ο Αντιπρύτανης Έρευνας, Καινοτομίας και Δια Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, κ. Π. Καλαντώνης. Ακολούθησε μια εισαγωγή από τη συντονιστική επιτροπή του Κέντρου σχετικά με την πορεία του Κέντρου από την ίδρυσή του, καθώς και μια σύντομη περιγραφή των επιδιώξεων για τα επόμενα βήματα του Κέντρου. Μάλιστα, ο κ. Ι. Ψαρομήλιγκος παρουσίασε τα αποτελέσματα έρευνας σχετικά με τα αίτια καθυστέρησης στην αποφοίτηση των φοιτητών του Πανεπιστημίου, προκειμένου να αναδείξει τη σημασία που έχει η βελτίωση της ποιότητας εκπαίδευσης στον ακαδημαϊκό χώρο.
Το πρώτο στρογγυλό τραπέζι με τίτλο «Κέντρα Διδασκαλίας & Μάθησης και Ποιότητα στην Ανώτατη Εκπαίδευση» συντόνισε η καθηγήτρια Ε. Παπαγεωργίου, Μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του ΠΑΔΑ, η οποία υπογράμμισε τη σημασία του Κέντρου για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου στο πανεπιστήμιο. Ακολούθησε βίντεο με τις συνεντεύξεις του κ. Αθ. Καραλή, υπεύθυνου του ΚΕΔΙΜΑ του Πανεπιστημίου Πατρών, και την κα. Κ. Κεδράκα, υπεύθυνη του ΚΕΔΙΜΑ στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο σχετικά με τα ΚΕΔΙΜΑ και την ποιότητα στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Προχωρώντας την ανοικτή συζήτηση, ο κ. Πρ. Γιαννάς ανέπτυξε το ζήτημα της αξιολόγησης της διδασκαλίας, ιδιαίτερα σε μια εποχή όπου οι μεγάλες τεχνολογικές αλλαγές απαιτούν την ανάπτυξη υβριδικών μοντέλων διδασκαλίας. Στη συνέχεια, ο κ. Γ. Πιερράκος έθεσε έναν προβληματισμό σχετικά με την έννοια της μάθησης στα πανεπιστήμια, τονίζοντας τη σημασία της υιοθέτησης μιας ολιστικής προσέγγισης προσανατολισμένης τόσο στην έρευνα όσο και στη διδασκαλία.
Ακολούθησαν εισηγήσεις σχετικά με κάποιες προσεγγίσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση. Στην πρώτη ομιλία, παρουσιάστηκε το eDoer, μια ανοιχτή ΑΙ πλατφόρμα για εξατομικευμένη μάθηση και διδασκαλία. Μετά την αναφορά στον σκοπό δημιουργίας της εν λόγω πλατφόρμας και ανέδειξε τα χαρακτηριστικά της, προχώρησε στην επίδειξη ενός demo, για να καταστήσει κατανοητή την εφαρμογή του εργαλείου σε όλους και να επιλύσει απορίες σχετικά με τη χρήση του. Η δεύτερη ομιλία αναφέρθηκε σε πιο θεωρητικά στοιχεία σχετικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη και την αξιοποίησή της στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Στη συνέχεια, η εστίαση έγινε στο ChatGPT, το γλωσσικό μοντέλο Τεχνητής Νοημοσύνης, με αναφορά στα πλεονεκτήματα και στα μειονεκτήματά του στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και με επίδειξη παραδειγμάτων για την αξιοποίησή του από έναν καθηγητή πανεπιστημίου.
Το δεύτερο στρογγυλό τραπέζι με τίτλο «Η εποπτική σχέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: η δυναμική και η λειτουργία της» συντόνισε ο καθηγητής Κ. Πετρογιάννης, Πρόεδρος του Τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία του ΠΑΔΑ θέτοντας εύστοχα ερωτήματα από την εμπειρία τους στην κα. Μανούσου, στην κα. Ραγκούση και στην κα. Αγγελή. Η συζήτηση στο πάνελ αυτό αφορούσε τη δυαδική σχέση μεταξύ επιβλέποντος καθηγητή και επιβλεπόμενου φοιτητή. Πρόκειται για μια πολύπλοκη σχέση με δυναμικό χαρακτήρα, η οποία επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες (κοινωνικούς, οικονομικούς, ψυχολογικούς κ.ά.), ενώ τυπικά οι σχέσεις λύονται είτε με την απόκτηση του πτυχίου είτε με τη διακοπή των σπουδών. Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, ο επιβλέποντας να επικοινωνεί ανθρώπινα με τον επιβλεπόμενο και να υπάρχει συζήτηση και κατανόηση για την καθημερινότητα του φοιτητή, ώστε να είναι ρεαλιστικές και οι απαιτήσεις κατά περιόδους. Έτσι, η δυαδική σχέση δεν θα είναι διεκπεραιωτική, αλλά βαθιά και ουσιαστική. Επίσης, πολύ σημαντικά στοιχεία κρίνονται α) ο αναστοχασμός του επιβλέποντα, ώστε να αξιολογήσει από μόνος του το στυλ της επίβλεψης και κατά πόσο είναι κατάλληλος για τον συγκεκριμένο επιβλεπόμενο και β) η εκπαίδευση του καθηγητή ως επιβλέποντα, μια τακτική που υιοθετείται στα Πανεπιστήμια της Αυστραλίας. Μάλιστα, ο κ. Πετρογιάννης ανέφερε κάποια από τα στοιχεία τα οποία πρέπει να έχει ο καλός καθηγητής και επιβλέπων, όπως το να λειτουργεί ως μέντορας με αμοιβαίο σεβασμό, να παρέχει ψυχολογική υποστήριξη με ενσυναίσθηση, να δίνει συμβουλές και ενθάρρυνση, να στηρίζει και να διατηρεί το ηθικό του φοιτητή σε υψηλά επίπεδα, να είναι σε θέση να υιοθετεί ευέλικτες στρατηγικές εποπτείας, να παρέχει επαρκή χρόνο, να παρακινεί και να είναι δίπλα σε ότι χρειαστεί σε αυτό το ταξίδι.
Η ημερίδα ολοκληρώθηκε με τη διεξαγωγή ενός workshop από τον Δρ. Π. Βλαχόπουλο, Αντιπρόεδρο Ακαδημαϊκών Υποθέσεων στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος και επίτιμο Καθηγητή Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας στο Πανεπιστήμιο Macquarie στο Σύδνεϋ της Αυστραλίας, και τον Δρ. Ι. Καλαϊτζίδη, αναπληρωτή καθηγητή στο Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος. Αφού ανέλυσαν συντόμως τη μεθοδολογία για τη μάθηση με βάση την ομάδα (Team – Based Learning / TBL), την οποία ο Δρ. Βλαχόπουλος είχε παρουσιάσει στην 4η ημερίδα, προχώρησαν στην πρακτική εφαρμογή των 6 βημάτων (Individual pre-class work, Individual Readiness Assurance Test, Team Readiness Assurance Test, Appeals, Clarification Session, Application Activities) μέσω ενός σεναρίου που είχαν δημιουργήσει οι ίδιοι, προκειμένου οι συμμετέχοντες να δουν την εφαρμογή της από τη μεριά του φοιτητή / μαθητή. Τόσο στο μεσοδιάστημα όσο και μετά το πέρας του workshop, εκφράστηκαν απορίες από το ακροατήριο και δόθηκαν απαντήσεις από τους δύο καθηγητές. Έτσι, λοιπόν, το συνέδριο ολοκληρώθηκε μέσα από μια γόνιμη ώσμωση της κοινότητας μάθησης που δημιουργήθηκε κατά τον Α΄ Κύκλο Μάθησης του ΚΕΔΙΜΑ του ΠΑΔΑ.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε το 1ο Συνέδριο του Κέντρου Διδασκαλίας και Μάθησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής στο κανάλι του ΚΕΔΙΜΑ στο youtube Center for Teaching & Learning @ UniWA:
- Χαιρετισμός
- Κέντρο Υποστήριξης Διδασκαλίας & Μάθησης ΠΑΔΑ: Ένας χρόνος Δραστηριοτήτων
- Κέντρα Διδασκαλίας & Μάθησης και Ποιότητα στην Ανώτατη Εκπαίδευση (Στρογγυλό Τραπέζι)
- Προσεγγίσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης στην Εκπαίδευση (επίδειξη πρωτότυπων εργαλείων)
- Η εποπτική σχέση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση: η δυναμική και η λειτουργία της (Στρογγυλό Τραπέζι)
- Team-Based Learning (Εργαστήριο)