Το Κέντρο Υποστήριξης Διδασκαλίας και Μάθησης (ΚΕΔΙΜΑ) του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής διοργάνωσε τη 2η ημερίδα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης με τίτλο «Εφαρμόζοντας τη Βιωματική Μάθηση: Μελέτες Περίπτωσης από την Εκπαίδευση Στελεχών Διοίκησης της Υγείας» την Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2023 και ώρα 18.00 – 20.00 διαδικτυακά μέσω MS Teams.
Την ημερίδα προλόγισε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, κ. Π. Καλδής, επισημαίνοντας ότι μέσα από μια ανοικτή διαδικασία, όπως οι δράσεις ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης του ΚΕΔΙΜΑ, εισερχόμαστε σε μια διεπιστημονική προσέγγιση, καθώς μαθαίνουμε τις οπτικές των άλλων πεδίων για ζητήματα Πανεπιστημιακής Παιδαγωγικής. Στη συνέχεια, η Αντιπρύτανης Οικονομικών, Προγραμματισμού και Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, κα. Κλειώ Σγουροπούλου, πήρε τον λόγο, υπογραμμίζοντας τη σημασία του εμπλουτισμού του μαθησιακού οικοσυστήματος, μέσα από την υιοθέτηση προσεγγίσεων που θα κάνουν πιο ενδιαφέρον το διδακτικό έργο της ακαδημαϊκής κοινότητας. Ο Κοσμήτορας της Σχολής Διοικητικών, Οικονομικών & Κοινωνικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, κ. Α. Σπυριδάκος, συμπλήρωσε ότι μέσα από τις δράσεις του ΚΕΔΙΜΑ αναμένεται αναβάθμιση της ποιότητας του διδακτικού έργου. Ακολούθησε σύντομη αναφορά της Επιστημονικής Επιτροπής του Έργου σχετικά με τους στόχους και τις επικείμενες δράσεις του Κέντρου, ενώ, παράλληλα, προέτρεψε την ακαδημαϊκή κοινότητα να καταθέσει προτάσεις για τις επόμενες ημερίδες και να συμμετέχει ανατροφοδοτικά στις δράσεις του Κέντρου, με στόχο τη συνεχή εξέλιξή του.
Οι κεντρικές ομιλίες της 2ης ημερίδας πραγματοποιήθηκαν από την Ερευνητική Μονάδα Προαγωγής της Βιωματικής Μάθησης, Ενδυνάμωσης και Ανάπτυξης Δεξιοτήτων στη Λήψη Αποφάσεων, με συντονιστή τον κ. Μάρκο Σαρρή. Την πρώτη εισήγηση πραγματοποίησε η Γεωργία Πουλημενάκου παρουσιάζοντας τις εννοιολογικές προσεγγίσεις της βιωματικής μάθησης, καθώς και ένα ερευνητικό εγχείρημα πάνω σε αυτή την μαθησιακή πτυχή. Συγκεκριμένα, παρουσίασε α) τις θεωρητικές βάσεις, τις μεθόδους και τεχνικές, καθώς και τα είδη της βιωματικής μάθησης, β) την Εκπαιδευτική Παράσταση, μια πολυδιάστατη αξιοποίηση της Τέχνης και των Βιωματικών ασκήσεων για τη διαμόρφωση κλίματος παράστασης με στόχο την ανάπτυξη κριτικής και δημιουργικής σκέψης μέσα από τη διδασκαλία συγκεκριμένης επιστημονικής θεωρίας και γ) τις εφαρμογές βιωματικής μάθησης στην στο πλαίσιο της Ερευνητικής Μονάδας σε μαθήματα του μεταπτυχιακού και σε εργαστήρια εκπαίδευσης ενηλίκων, μέσα από παρουσίαση ενδεικτικών αποσπασμάτων επί τω έργω, καταγραφών προσωπικών αφηγημάτων των συμμετεχόντων και αναφοράς στα βασικά αποτελέσματα της εφαρμογής. Τη δεύτερη εισήγηση πραγματοποίησαν η Διονυσία Κατελούζου και η Δήμητρα Χαροκόπου, παρουσιάζοντας την πρόσφατη εμπειρία από τη βιωματική μάθηση με πεδίο εφαρμογής τις Επιστήμες Υγείας, με ιδιαίτερη αναφορά στους δύο προσανατολισμούς της εμπειρίας, προκειμένου να συνδεθεί το βίωμα με την έρευνα και τη θεωρία: 1) βιωμένη βιωματική εμπειρία και 2) διερευνητική βιωματική μάθηση.
Κλείνοντας, τα υπό συζήτηση θέματα της ημερίδας τέθηκαν σε ανοιχτό διάλογο. Αρχικά, τονίστηκε η σημασία της βιωματικής μάθησης στην επαγγελματική, αλλά και προσωπική ανάπτυξη του ατόμου. Υποστηρίχθηκε ότι μέσω της συγκεκριμένης προσέγγισης, προωθείται η ενεργητική μάθηση, ο κριτικός στοχασμός και η ενσυναίσθηση, αναπτύσσοντας μια ολιστική προσέγγιση προς τη μαθησιακή διαδικασία, η οποία μετατοπίζει την τεχνοκρατική οπτική προς πιο ανθρωπιστικά μοντέλα μάθησης. Επιπλέον, διατυπώθηκε η άποψη ότι μικρότερες ομάδες διευκολύνουν την εφαρμογή της βιωματικής μάθησης, ενώ προτάθηκε η επέκτασή της σε άλλους επιστημονικούς τομείς. Τέλος, υποστηρίχθηκε ότι απαιτείται εκπαίδευση των εκπαιδευτών στην παιδαγωγική μεθοδολογία, καθώς το ζήτημα της διαχείρισης της γνώσης και της τάξης είναι εξεχούσης σημασίας.
Μπορείτε να παρακολουθήσετε τη 2η ημερίδα στο κανάλι του ΚΕΔΙΜΑ στο youtube Center for Teaching & Learning @ UniWA:
- Χαιρετισμός Πρύτανη, Καθηγητής Π. Καλδής
- Χαιρετισμός Αντιπρυτάνεως, Καθηγήτρια Κ. Σγουροπούλου
- Χαιρετισμός Κοσμήτορα ΣΔΟΚΕ, Καθηγητής Α. Σπυριδάκος
- Ενημέρωση για τις δράσεις του Κέντρου Υποστήριξης Διδασκαλίας & Μάθησης, Καθηγητής Ι. Ψαρομήλιγκος
- 1η Κεντρική Ομιλία από την Ερευνητική Ομάδα Βιωματικής Μάθησης, PhD Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια Γ. Πουλημενάκου
- 2η Κεντρική Ομιλία από την Ερευνητική Ομάδα Βιωματικής Μάθησης, PhD Μέλος Ερευνητικής Ομάδας Δ. Κατελούζου
- 3η Κεντρική Ομιλία από την Ερευνητική Ομάδα Βιωματικής Μάθησης, PhD Μέλος Ερευνητικής Ομάδας Δ. Χαροκόπου
- Ανοικτή συζήτηση του Κέντρου Υποστήριξης Διδασκαλίας & Μάθησης του ΠΑΔΑ