Μάθηση από ομότιμους (peer-to-peer learning)

Τι είναι η μάθηση από ομότιμους (peer-to-peer learning)

Η μάθηση από ομότιμους (peer-to-peer learning, P2P) αναφέρεται σε ένα μοντέλο μάθησης μέσα από το οποίο οι φοιτητές μπορούν να μαθαίνουν από τους συμφοιτητές τους. Ωστόσο, προϋποθέτει την καθοδήγηση από τους διδάσκοντες των μαθημάτων στα οποία εφαρμόζονται.

Η εφαρμογή της P2P

Υπάρχουν διάφοροι τρόποι με τους οποίους μπορεί να εφαρμοστεί η μάθηση από ομότιμους.

 

Ένας από τους τρόπους με τους οποίους εφαρμόζεται είναι η χρήση συμβουλευτικών ομάδων. Πιο συγκεκριμένα, οι συμβουλευτικές ομάδες είναι μικρές ομάδες φοιτητών που συναντώνται τακτικά για να συζητήσουν θέματα που διδάσκονται στο πανεπιστήμιο. Εν συνεχεία, οι φοιτητές αυτοί μπορούν να μοιράζονται μεταξύ τους τόσο τις πληροφορίες όσο και τις ιδέες τους, να βοηθούν ο ένας τον άλλον με εργασίες και να παρέχουν υποστήριξη.

 

 Ένας άλλος τρόπος εφαρμογής της μάθησης από ομότιμους είναι η χρήση εργαστηρίων, διαμέσου μαθημάτων ή δραστηριοτήτων που απαιτούν από τους φοιτητές να εργαστούν μαζί για να ολοκληρώσουν ένα project ή να αναπτύξουν μια ιδέα. Tα εργαστήρια σήμερα αποτελούν έναν αποτελεσματικό τρόπο για τους φοιτητές να αναπτύξουν δεξιότητες όπως η συνεργασία, η επίλυση προβλημάτων και η σωστή επικοινωνία.

Τι προσφέρει η P2P

Η P2P εκπαίδευση ενθαρρύνει την ενεργητική μάθηση των φοιτητών, καθώς τους δίνει την ευκαιρία να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες. Επίσης, αυξάνει την αυτοπεποίθηση των φοιτητών μέσα από την καθοδήγηση και ανάλυση βασικών εννοιών του μαθήματος στους συμφοιτητές τους. Η ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων είναι ένα ακόμα πλεονέκτημα, καθώς μέσω αυτής της διαδικασίας έχουν την ευκαιρία να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο στη συναναστροφή με τους ομότιμούς τους. Ακόμα, η P2P εκπαίδευση προσφέρει ισότητα και διασφαλίζει ότι όλοι οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να συμμετέχουν στην P2P εκπαίδευση. Η διαδικασία της αξιολόγησης είναι σημαντική και αποτελεσματική καθώς υπάρχουν κίνητρα για τους

Εφαρμογές της P2P εκπαίδευσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Η P2P εκπαίδευση μπορεί να εφαρμοστεί με διάφορους τρόπους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως:

 

  • Συμβουλευτικές ομάδες, όπου οι φοιτητές μπορούν να σχηματίσουν ομάδες για να συζητήσουν θέματα που διδάσκονται στο πανεπιστήμιο που φοιτούν.

 

  • Εργαστήρια, στα οποία οι φοιτητές έχουν την δυνατότητα να εργαστούν συνεργατικά για να ολοκληρώσουν εργασίες ή ακόμη και να αναπτύξουν ερευνητικά έργα.

 

  • Μentoring, όπου οι φοιτητές μπορούν να λάβουν καθοδήγηση από άλλους φοιτητές με μεγαλύτερη εμπειρία και με αυτό τον τρόπο να μάθουν και να εφαρμόσουν το περιεχόμενο του μαθήματος στην επίλυση μιας άσκησης.

Παραδείγματα P2P μάθησης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Ενδεικτικά παραδείγματα πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στα οποία έχει εφαρμοστεί η P2P μάθηση είναι:

 

  • Το Πανεπιστήμιο του Cambridge, όπου οι φοιτητές μπορούν να συμμετέχουν σε ένα πρόγραμμα peer mentoring στο οποίο σχηματίζουν ομάδες με άλλους φοιτητές, προκειμένου να συζητήσουν θέματα που διδάσκονται στα μαθήματά τους.

 

  • Στο Πανεπιστήμιο του Harvard, με τους φοιτητές να έχουν την ευκαιρία συμμετοχής σε ένα πρόγραμμα peer tutoring, κατά το οποίο βοηθούν άλλους φοιτητές τόσο στις εργασίες, όσο και τις εξετάσεις τους.

 

  • Στο Πανεπιστήμιο του Stanford, όπου οι συμμετέχοντες φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να γίνουν μέλη σε πρόγραμμα peer learning στο οποίο εργάζονται μαζί για να αναπτύξουν projects και παρουσιάσεις, τα οποία είναι προσαρμοσμένα στις απαιτήσεις των μαθημάτων της σχολής και του τμήματος στο οποίο φοιτούν.

Χρήσιμη βιβλιογραφία για την P2P μάθηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Μάθηση από ομότιμους (peer-to-peer learning)

Περιεχόμενα